ORFEUS
ERP podnikový informačný systém
Sústredí riadenie celej vašej firmy na jedno miesto.
Moduly
Podnikový informačný systém ORFEUS je rozdelený do niekoľkých modulov:
- FINAČNÉ ÚČTOVNÍCTVO ▼
Modul je jadrom celého informačného systému. Poskytuje podrobný prehľad o účtovnej situácii spoločnosti. Zachytáva všetky informácie obchodných, prevádzkových či iných účtovných prípadov, a to bez ohľadu na to, či pochádzajú z kontovania priamo v tomto module, alebo či sú vytvárané v niektorom inom module a do modulu Finančné účtovníctvo sú prenesené. Modul FINANČNÉ ÚČTOVNÍCTVO poskytuje možnosť komplexného vedenia účtovnej agendy v súlade s platnou slovenskou legislatívou, pričom je možné definovať účtovný rozvrh podľa vlastných požiadaviek, resp. štruktúru organizácie podľa skutočného organizačného usporiadania firmy.
Je možné vytvárať neobmedzený počet účtovných zápisov a zohľadňovať zahraničné meny podľa potreby. Modul bezpečne, pohodlne a rýchlo vykonáva všetky denné, mesačné a ročné účtovné operácie. Poskytuje rôzne spôsoby vyhodnotení, popri súvahe a výsledovke sú to aj informácie o strediskách, nákladových/výnosových účtoch, rozpočtoch pre jednotlivé účty, platobnej schopnosti a pod.
FINANČNÉ ÚČTOVNÍCTVO dopĺňajú ďalšie funkcie, napríklad rozvrhovanie na strediská, vedenie účtov v zahraničných menách, zberné účtovanie, štandardné a skupinové účtovné zápisy. Okrem toho môžete viesť účtovníctvo pre niekoľkých mandantov súčasne, vykonávať pravidelnú konsolidáciu viacerých mandantov do centrálneho mandanta a to aj v prípade, že sa jedná o zahraničné pobočky, alebo že jednotliví mandanti majú rozličný účtovný rozvrh.
Vzhľadom na možnosť vedenia účtovnej agendy viacerých spoločností poskytuje informačný systém aj možnosť konsolidácie účtovných výsledkov.
FINANČNÉ ÚČTOVNÍCTVO ďalej vykonáva:
- účtovanie v hlavnej knihe,
- účtovanie podľa stredísk,
- účtovanie, aktualizáciu, preraďovanie, prezeranie, spracovávanie, kumulovanie, konsolidáciu, preberanie a odovzdávanie účtovných zápisov v predbežnom a definitívnom režime,
- kopírovanie účtovných prípadov,
- spracovanie výstupných zostáv,
- vedenie účtov aj v zahraničných menách,
- automatizované sledovanie kurzov,
- zaúčtovanie ziskov a strát,
- automatizované prepojenie s modulmi Odberatelia, Dodávatelia a Majetok,
- prevzatie účtovných zápisov z iných systémov,
- účtovanie na základe zberných účtovných dokladov,
- informácie o likvidite,
- finančný plán,
- stav finančného hospodárenia,
- archivovanie účtovných zápisov a výsledkov účtovníctva,
- ODBERATELIA ▼
Modul zabezpečuje vedenie agendy komunikácie so zákazníkmi, od evidencie rámcovej zmluvy a ponuky tovarov, cez fakturáciu, až po prijatie úhrady za dodanie tovaru odberateľovi. Nádväznosť na účtovníctvo a ďalšie moduly si určíte podľa vlastnej potreby.
Odberateľská evidencia poskytuje okamžitý prehľad o otvorených položkách, t.j. pomáha redukovať na minimum nezaplatené pohľadávky. Prehľady o splatnosti otvorených položiek tvoria základ pre plán platobnej schopnosti. V tomto module je k dispozícii, medzi inými doplnkovými funkciami, aj viacstupňový systém upomienkovania, ktorý automaticky zostaví výpisy splatných faktúr podľa jednotlivých zákazníkov a vytvorí príslušné upomienky alebo penalizačné faktúry.
Každý odberateľ môže mať svoj vlastný cenník, ktorý je navyše časovo obmedzený. To umožňuje na základe historických ukazovateľov ako aj predikcií prispôsobiť sa zákazníkovi, vopred si nadefinovať cenníky a automaticky ich spravovať.
Používateľ sa môže flexibilne prispôsobovať aj požiadavkám zákazníka na centrálnu fakturáciu s rozlíšením na tzv. odberné miesta.
Modul podporuje aj príjem objednávok a posielanie faktúr cez tzv. EDI (Electronic Data Interchange, EDI sa definuje ako prenos štruktúrovaných dát medzi pôvodcom a príjemcom v dohodnutých štandardoch) pre obchodné reťazce METRO, Ahold, COOP Jednota, Kaufland, Billa a TESCO.
Modul ODBERATELIA ďalej vykonáva:
- spracovanie zmlúv, ponúk, objednávok, zákaziek, faktúr, dobropisov a úhrad,
- fakturáciu a výkazníctvo spotrebnej dane,
- udržiavanie saldokonta odberateľov,
- možnosť spracovať akonto platby,
- uplatnenie skontnej sadzby,
- spracovanie splátok k faktúre,
- zostavovanie prehľadov úhrad a otvorených pohľadávok,
- sledovanie prípustnej výšky dlžoby, solventnosti odberateľov a promptnosti úhrad,
- zaúčtovanie faktúr a úhrad,
- upomienkovanie v troch stupňoch,
- rýchle vyhľadanie želaného odberateľa a jemu prináležiacich dokladov,
- prepojenie výkazov pre NBS a pre eDANE,
- možnosť fakturácie v rôznych jazykoch.
- DODÁVATELIA ▼
Tento modul zjednodušuje evidenciu všetkých dokladov, ktoré sa používajú v styku s dodávateľmi a ktoré sú potrebné pre sledovanie saldokonta jednotlivých dodávateľov.
Evidencia dodávateľov je vedená tak, aby uložené informácie bolo možné použiť pri sledovaní otvorených položiek, lehôt splatnosti jednotlivých záväzkov a úhradách. Všetky informácie dôležité pre vytváranie úhrad sú uložené v kmeňovom súbore dodávateľov a sú v prípade potreby modifikovateľné.
Modul umožňuje vykonávať úhrady z viacerých účtov a v ľubovoľnej zahraničnej mene. Zabezpečí automatizované zaúčtovanie dokladov do účtovníctva a vytvorenie všetkých potrebných dokladov pre realizáciu platby.
Modul BrIS nasadený nad týmto modulom sa zároveň využíva aj ako generátor pohľadov a zostáv.
Modul DODÁVATELIA ďalej vykonáva:
- založenie a udržiavanie kmeňového súboru podnikových dodávateľov aj podľa typu materiálu,
- centrálnu evidenciu nákupu materiálu a služieb,
- evidenciu všetkých objednávok spoločnosti, objednávanie materiálu a služieb na zákazku alebo nákladové stredisko,
- rezerváciu materiálu pre jednotlivé zákazky – nákladové strediská,
- evidenciu dodávateľských ponúk a objednávok vrátane očakávaného dopadu na cash flow,
- evidenciu dodávateľských faktúr a dobropisov,
- evidenciu úhrad,
- predkontáciu úhrad, dobropisov a fakturačných rozdielov,
- vedenie saldokonta dodávateľov,
- automatizované stráženie termínov splatnosti a skonta,
- spracovanie fakturačných rozdielov, spätných platieb,
- spracovanie platieb akonto, zavrhnutie úhrady,
- automatizovaný prenos údajov do účtovníctva,
- prebranie tovarov (párovanie) z objednávok do ďalších dokladov.
- MAJETOK ▼
Modul slúži na evidenciu a odpisovanie hmotného a nehmotného majetku. Okrem účtovného odpisovania je v tomto module k dispozícii aj daňové odpisovanie majetku. Takto je možné získať podklady, ktoré sú potrebné pre zostavovanie daňového priznania a všetky ďalšie prehľady o rozdieloch medzi daňovým a účtovným odpisovaním, o potrebe evidovania majetku po dobu, po ktorú ešte nie je daňovo odpísaný.
Modul MAJETOK ďalej vykonáva:
- kmeňovú knihu majetku,
- inventúrny súpis (aj po miestnostiach),
- prírastky,
- úbytky,
- čiastočné vyradenie majetku,
- evidenciu jednotlivých druhov investičného majetku,
- zaradenie, aktivácia, prevod a vyradenie majetku,
- účtovanie jednotlivých druhov pohybu majetku,
- kódy odpisových skupín a spôsoby odpisovania,
- odpisy daňové a účtovné,
- výpis diferencií medzi účtovnými a daňovými odpismi,
- kumulatívny prehľad podľa stredísk a skupín,
- prehľad cien majetku.
- SKLAD ▼
Vďaka tomuto modulu je prehľadné a efektívne vedenie skladovej evidencie v presných, priemerných a plánovaných cenách. V prepojení na moduly ODBERATELIA a DODÁVATELIA je účinným nástrojom zjednodušujúcim činnosti súvisiace s nákupom a predajom, ale aj s objednávaním a prijímaním objednávok od odberateľov. Takto koncipovaný systém umožní výrazne znížiť objem prostriedkov viazaný v skladových zásobách tým, že dovoľuje sledovať rýchlo sa meniace stavy skladových zásob. Tomuto napomáha aj podpora automatizovaného objednávania na základe prekročenia kritickej úrovne skladových zásob jednotlivých tovarov, so zohľadnením disponovaného množstva z modulu ODBERATELIA.
Tým, že sú sledované tzv. skladové pohyby, je možné kontrolovať aj historické údaje skladovej evidencie, čo je dôležité najmä v súvislosti s vývojom obstarávacích cien tovarov.
Zaujímavou možnosťou je práca s tzv. skupinami tovarov. Umožňujú štvorúrovňové členenie tovarov v rámci jedného celku a následnú prácu s týmto celkom.
Novinkou v rámci tohto modulu je manažment zliav a rabatov, definovanie zliav a skladových položiek.
Modul BrIS nasadený nad týmto modulom sa zároveň využíva aj ako generátor pohľadov a zostáv.
Modul SKLAD ďalej vykonáva:
- neobmedzený počet skladov (fyzických a logických),
- miestopisy konktrétneho tovaru na konkrtétnej polici,
- časová platnosť cenníka,
- definovanie celkov skladových položiek pozostávajúcich z ďalších skladových podpoložiek,
- rezervácia skladových položiek,
- dokladovanie skladových pohybov – príjemka, výdajka, dodacie listy,
- definovanie minimálnych a maximálnych stavov zásob na skladoch,
- automatizované generovanie požiadaviek na nákup materiálu na základe aktuálneho stavu zásob,
- podpora automatizovanej likvidácie faktúr vo väzbe na objednávky.
- BANKY ▼
Modul uľahčuje komunikáciu medzi systémom ORFEUS a homebankingom všetkých bankových domov na Slovensku.
Modul BANKY ďalej vykonáva:
- automatické vytváranie bankových príkazov na prenosové médiá,
- spracovanie avíz o zahraničných platbách na strane odberateľa aj dodávateľa,
- párovanie obratových položiek výpisov s dokladmi vytvorenými v module DODÁVATELIA a ODBERATELIA podľa variabilného symbolu, obnosu a bankového účtu,
- ručné párovanie obratových položiek, nevypárovaných automatickým párovaním.
- POKLADNICA ▼
Tento modul má za cieľ umožniť používateľovi prehľadne vytvárať, evidovať a spracovávať doklady, ktoré súvisia s evidenciou stavu a pohybu peňažnej hotovosti v pokladniciach s domácou aj zahraničnou menou. Spracovávajú sa doklady príjmu a výdaju peňažnej hotovosti, s komfortnou obsluhou vyúčtovania a sledovania poskytnutých záloh. Komunikácia s fiškálnym modulom umožňuje evidovať údaje o denných tržbách.
Modul má vlastnú parametrizáciu, teda priradenie väzieb na podsystémy. Vytváranie dokladov má preto vplyv pre príjem a výdaj peňažnej hotovosti, poskytovanie záloh a ich vyúčtovanie. Vyúčtovanie je možné v jedinom súvislom číselnom rade pre danú pokladnicu, s neobmedzeným počtom položiek.
- PERSONALISTIKA A MZDY ▼
Modul PERSONALISTIKA A MZDY (PaM) je riešený dodávateľských spôsobom, dodávateľa PaM si môže zákazník vybrať sám. Naším partnerom v tejto oblasti je spoločnosť ATHOS, s.r.o., Košice.
Tento modul je priamo prepojený s podsystémom FINANČNÉ ÚČTOVNÍCTVO a BANKY. Popisované programové vybavenie je výsledkom postupného vývoja, kde rokmi osvedčené výpočtové postupy sú pravidelne dopĺňané o novú legislatívu a komfort používateľa.
Systém plne vyhovuje platným zákonom výpočtu s prehľadným vedením evidencie. Aj keď sa legislatíva v oblasti miezd často mení, používatelia nie sú nútení sledovať zákonné úpravy, pretože v prípade zmeny automaticky dostávajú novú verziu s popisom úprav a odvolávkami na príslušné zákonné normy.
Parametrizovaný a pružný súbor programov pokrýva kompletnú agendu spracovania miezd pre rôzne typy organizácií s rozšírením o sledovanie personálnych údajov. Funkčný model zovšeobecňuje všetky funkcie, zostavy a prepojenia, ktoré sa osvedčili u doterajších zákazníkov. Používateľsky orientované obrazovky umožňujú jednoduchý a pritom efektívny zber údajov.
Systém umožňuje prehľadnú evidenciu pracovných miest a ich charakteristík, počnúc základnými údajmi, kde sa spája evidované pracovné miesto s konkrétnym zamestnancom, až po detailné informácie o plánovaných a skutočných hodnotách. V tejto časti sa nachádza popis pracovnej činnosti, kompetencie a zodpovednosti, kritériá pre výkon uvedeného pracovného miesta (plán a skutočnosť), sledovanie nákladov. Zoznam pracovných miest je hierarchický strom, kde je nadefinovaná schéma vo firme obsahujúca všetky pracovné miesta a vzťahy medzi nimi.
Modul PERSONALISTIKA ďalej eviduje:
- nástupy, výstupy, pracovné zmluvy
- vzdelanie (požadované, dosiahnuté, časový prehľad),
- prebiehajúce štúdium (škola, odbor, začiatok, predpokladané ukončenie, finančný záväzok zamestnanca a pod.)
- špecifikácia nákladov na pracovníka v časovom slede (kurzy, školné a pod.)
- odborná spôsobilosť (osvedčenia s dobou platnosti, absolvované kurzy, plánované preškolenia a pod.)
- lekárske prehliadky (absolvované/plánované, spôsobilosť),
Možnosti prepojenia s inými systémami:
- systém je otvorený pre export a import údajov v rôznych formátoch,
- väzba na dochádzkové a stravovacie systémy,
- preberanie mzdových údajov zo systémov riadenia výroby,
- prevod údajov do finančného účtovníctva
- podpora bezdokladového styku s peňažnými ústavmi a doplnkovými dôchodkovými poisťovňami,
- štatistické výstupy v elektronickej podobe (ISCP, ŠDMZ a pod.)
Modul MZDY vykonáva:
- rôzne mzdové sústavy, pracovnoprávne vzťahy, úväzky,
- nerovnomerné rozvrhy pracovnej doby,
- nemocenské dávky – výpočet priemerov, pokračujúca nemoc, sledovanie podpornej doby, nemoc v ochrannej dobe, pracovný úraz, TBC a pod.,
- rodinné prídavky – od potvrdenia o príjme až po prepočty pri zmene vekovej kategórie detí,
- sledovanie čerpania dovolenky s krátením pre nekonanie práce, absenciu, pri výstupe,
- odvody pre zdravých, ZPS, študentov, dôchodcov a pod.,
- vedenie evidenčných a mzdových listov,
- doplnkové dôchodkové poistenie,
- prevody miezd na osobné účty,
- sledovanie miezd na zákazky,
- ročné zúčtovanie preddavkov na daň, potvrdenie o zdaniteľnom príjme.
- VÝKAZNÍCTVO A FINANČNÉ UKAZOVATELE ▼
VÝKAZNÍCTVO A FINANČNÉ UKAZOVATELE
Modul výkazníctvo je nadstavbou informačného systému ORFEUS. Využíva všetky potrebné informácie, uložené v tomto systéme a umožňuje pohodlnú a prehľadnú manipuláciu s informáciami. Modul je pripravený na spracovanie ľubovoľných zostáv nad údajmi v databáze, pričom ich špecifikácia a dopracovanie bude vykonané na základe výstupov z analýzy. Štandardne zahŕňa nasledujúce okruhy:
- tvorba výsledovky,
- tvorba súvahy,
- tvorba cash flow,
- finančné ukazovatele.
Finančné ukazovatele
Finančné ukazovatele obsahujú sadu štandardných metód a algoritmov, prevzatých z odbornej literatúry, na výpočet finančných ukazovateľov. Jedná sa o 32 najznámejších ukazovateľov, používaných v analytickej praxi, usporiadaných do šiestich analýz.
Navyše umožňuje konštrukciu aj vlastných ukazovateľov špecifických pre firmu alebo odvetvie. Porovnanie hodnôt finančných ukazovateľov s limitnými, príp. doporučenými hodnotami, indikuje nebezpečie a potrebu zásahu alebo naopak spokojnosť s dosiahnutým výsledkom.
Cash-flow
Táto časť používa priamy spôsob zostavovania výkazu Cash-Flow, ktorý vychádza z príjmov a výdavkov. Základná štruktúra výkazu Cash-Flow sa člení na oblasť základnej podnikateľskej činnosti, investičnú oblasť a oblasť externého financovania.
Okrem základných zostáv má používateľ možnosť vytvárať si vlastné zostavy skombinovaním ľubovoľných tabuliek a grafov.
Výsledky výpočtov sú zoradené do tabuliek Cash-Flow a finančných analýz:
- analýza Cash-Flow,
- analýza likvidity,
- analýza obratu a viazanosti aktív,
- analýza stavu majetku,
- analýza využitia obežných aktív,
- analýza rentability,
- analýza zadĺženosti.
Grafy
Vstupné údaje a výsledky výpočtov sa dajú graficky zobraziť. Používateľ si volí z bohatej ponuky stĺpcových, koláčových, líniových, trojrozmerných alebo ďalších grafov. Tabuľky a grafy slúžia ako podklady k manažérskym rozhodnutiam. Napríklad, môžu dobre poslúžiť na odôvodnenie rozhodnutí pri zasadaní dozorných rád a podobne. Texty tabuliek a grafov sa dajú prepnúť do piatich jazykových mutácií (slovenčina, čeština, angličtina, nemčina a „iný“ – používateľom definovaný).